Lechner Petivel sok délutánon ültünk a házunk kapujában. Térdünkre támasztott állal figyeltük a járókelőket, a járda repedéseit, mint egy térképet. A lépcsőnk mellől induló széles folyó a Duna, fél méterrel odébb ebihal alakú mélyedés, az egy tó. A szemközti ház felé az Alpok egy része gyűrődik.
Nálunk az volt a szabály, hogy nem mehetek a házon kívülre egyedül. Ezért ültem a lépcsőre, az még éppen a ház, gondoltam. Ez volt a legmerészebb gyávaságom.
Némán figyeltük a lábakat, a folyót majdnem mindenki átlépte, de a csoszogó koldus néni sosem, aki mindig a tér előtti sarkon ült le, lábai elé tette a konzervdobozt. A Zeneakadémiára igyekvőktől remélt egy kis aprót, úgy képzeltem, ez a munkája, felveszi otthon a barna nadrágját a virágos ruhával, és elcsoszog az utcánkba, az utcánkon át a tér sarkáig, ő így keresi a pénzt. Pénzkeresés ennél konkrétabb nem is lehet, keresi, és néha talál vagy dobnak neki. Órákon át ültünk ott anélkül, hogy egy szót szóltunk volna.
Voltak a lábszínháznak állandó szereplői, rendszeresen elhaladt előttünk néhány tanárunk, egy bácsi melegítőben és bőrcipőben, vékony pórázon egy tacskót vezetve. Kutyaköröm-kopogás az aszfalton. A körúti boltból egy pénztáros néni is mindig arra járt, sokáig nem jöttem rá, hogy ő az, csak amikor egyszer kijött a pénztár mögül, és megláttam a cipőjét. És volt sok-sok idegen, érdekes láb, Peti szerette a Nike cipőket, ha látott valakin, megbökött a könyökével, és csak biccentett, merre nézzek.
Szerettem végigkísérni egy alakot az utcánkon, magamban dobolni a járása ritmusát, ha jól koncentráltam, az illető elkezdett egy mondókára lépkedni, az Ecc-pecc kimehetszre, a Jönni fog egy emberre, aztán, ha úgy tartotta kedvem, a Zongoraiskola ujjyakorlataira.
Szerettem a nénik kopogós, magas sarkú cipõit, a pántos szandálokat meg azokat a cipõket, amiknek az orrából mintha kinyisszantottak volna egy kis kört, csak a lábujjak vége kandikált elõ, fõleg, ha szépen lakozottak. És szerettem a bácsik fényes bõrcipõit, az új, tiszta sportcipõket, de az öregek cipõitõl kirázott a hideg. Mintha direkt olyanok lennének, hogy nevetséges legyen benne a láb, meg csúnya. Szürke bolyhos posztó, lyukacsos mûbõr, testszínûnek mondták. Gyógycipõk. Ijesztõek voltak, mint a meztelen próbababák a körúton, ha rendezték a kirakatokat. Halvány hányinger fogott el tõlük. Egyáltalán, azt hogy lehet elviselni, hogy ilyen szarul nézzen ki az ember, ha megöregszik?, dagadt bokák, bütykös lábfejek, csoszogás. Mindennap sírnék, ha lenéznék, és azt látnám, hogy a testem egy ilyen visszeres, formátlan lábban végzõdik. Így is sírhattam volna, lányhoz képest elég vastag a bokám, nem szerettem a bokámat, ki nem állhattam, mint a ferde orromat.
A kapunk egyik szárnyát zárva tartották, a másikat nyáron mindig kitámasztották egy nagy darab szürke kõvel, csak évekkel késõbb lett kaputelefon, amit muszáj volt használni. A zárt szárny elõtt két gyerekfenék kényelmesen elfért, három már nem. A felnõttek szerint nem, mert olyankor mindig szóltak, hogy menjünk onnan, elálljuk az utat (pedig ültünk), ezért valakinek át kellett ülnie a lépcsõ másik végébe. Az ült át, aki utoljára jött. Mindig rohantam lefelé, nehogy nekem kelljen. Ha késõn értem le délután, elfoglalta a Peti melletti helyemet Tibi a szomszéd házból. Petinek nem kellett otthon megvárnia semmit, nem kiabáltak le érte, hogy gyakorlás, vidd le a szemetet vagy ilyesmi. Két évvel fölöttem járt, a Kertes Mikivel egy osztályba, nagyobb volt nálam, neki több mindent lehetett. Az anyja patikában dolgozott, ha délutános volt, estig haza se jött, ha ügyeletes, akkor egész éjjel, apja meg nem volt. Szabad fiú volt a Peti, a kutya se törõdött vele.
Nem sokat beszélt, ha mégis mondott valamit, azt olyan felnõttesen mondta, mint a filmeken a felnõttek, hogy csak úgy, bele a levegõbe, maga elé, és az ott megállt, az ember elgondolkodhatott rajta. Azt állította, hogy a járásából sok minden kiderül az emberrõl, ezért szereti nézni.
Ez egy kurva, mondta például egyik nap, amikor Szekeres Mari néni billegett felénk. Nyelvtantanár a sulinkban, engem is tanított. Beleborzongtam ebbe a szóba, ahogy Peti a válla fölött belemondta a fülembe, kicsit oldalra is dõlt, hogy ne kelljen hangosan. Nem mertem ránézni, csak bámultam a Szekeres Mari néni lapos talpú cipõjét, semmitmondó, világos szoknyáját, Hát nézd meg, mondta Peti, milyen csámpás! Néztem, tényleg kifelé dobálta a lábfejeit, a csípõje kilengett oldalra. Magamtól ezt nem vettem volna észre, soha nem figyeltem meg, mert a Mari néni jelentéktelen volt, barna rövid hajjal, az arcán soha semmi különös, se nagy mosoly, se kis bánat, észrevétlenül létezett az iskolában, nem volt szigorú, nem volt túl engedékeny, nem volt szép a hangja, nem volt szép õ maga sem. Az ember egyszerûen nem figyelt rá, én is csak azért jegyeztem meg az arcát, mert olyan sokszor láttam. Lehet, hogy ma már meg sem ismerném.
Ültem felhúzott térdekkel a lépcsõnkön, és néztem a lábfejeit, figyeltem a csámpázását. Azért olyan csámpás, mert szét van baszva, mondta a Peti, és megint éreztem a tarkómon meg karjaimon a bizsergést. Nem tud már rendesen menni se, annyira szét van, tette hozzá, hogy biztosan megértsem. Amikor elénk ért, köszöntünk, mint bármikor máskor. Aztán néztük tovább az utcát.
Sokszor gondoltam utána a Szekeres Mari nénire, hogy akármilyen jelentéktelen külsejû is, azért mégiscsak baszik. Basszák. Nemcsak meg, de szét. Nem tudtam teljesen elképzelni a dolgot, de attól fogva nagyobbakat köszöntem neki.
Peti csak egyszer járt nálunk, elkísérte a Kertes Mikit zongoraórára, és beült hozzám a szobámba. Nagyon haragudtam rá, persze nem tudhatta, hogy ez az én idõm, hogy olyankor én ott kuporgok a kulcslyuk mögött, vagy fekszem az ágyamon, és hallgatom, ahogy a Miki játszik, és még azt is élvezem, ha téveszt. Flegma voltam a Petivel, szinte undok. Tetszett neki a cédélejátszós magnóm, mondtam, hogy nem kapcsolhatja be, zavarja az órát, ami igaz is volt, aztán jobb ötletem támadt. Felajánlottam, hogy adok fülhallgatót, van pont egy jó lemez nálam, és mire válaszolhatott volna, már a fejére tettem a tappancsokat, én meg leültem a heverõ elé a szõnyegre, és úgy csináltam, mintha olvasnék, hogy rá se kelljen néznem.
Ült az asztalomnál, bámulta az ablakot, az ablak elõtt a nejlonfüggöny mintáit, néha átnézett köztük, talán a szemközti házak ablakait fürkészte. Én is szoktam nézni oda a függöny mögül, néha azt éreztem, hogy valaki ugyanígy áll az utca túloldalán a harmadikon egy ablakban, és ide néz, nem húzza el a függönyt, hogy ne vegyem észre. Talán azt is tudja, hogy ez az én ablakom. De ilyenkor délután nem volt semmi mozgás, még csak nem is szellõztettek, a legtöbben otthon se voltak, nem nagyon volt mit néznie a Petinek. Úgyhogy hallgatta a zenét, én meg bámultam a lapokat. Láttam a betûket a könyvemben, de nem álltak össze se mondatokká, se szavakká. Csak a Miki játékát hallgattam, és örültem, hogy nem kell rajta osztoznom a Petivel.
Az óra második felére megenyhültem, láttam, hogy levette a fülhallgatót, beszélgetni kezdtem vele, nehogy azt higgye, hogy olyan kis pisis vagyok, hogy azért, mert tavaly a pince lépcsõfordulójában megmutattuk egymásnak, amink van, velem már nem is lehet beszélgetni, csak a lépcsõn ücsörögni. Összekötött minket ez a kicsi titok, és el is választott. Nem akartam, hogy ne legyünk ettõl még barátok.
Azt mondta, hogy szerinte a világ legjobb gitárosa a Brian May, mire én nem tudtam, mit mondjak, megvontam a vállam. Magyarázni kezdett a játékáról, hogy a May az nem akárhogy csinálja, és mindig érmét használ a pengetéshez, úgy érzi, ezzel közelebb kerül a hangszerhez, bensõségesebb lesz az egész, és akinek van füle meg szíve, az a Peti szerint hallja ezt, és hát ettõl olyan csodálatos az egész, mármint nem az érmétõl, hanem az egész hozzáállásától, magyarázta, én meg csak bambultam, nem értettem, hogy amikor mindössze egy zárt ajtó választ el minket a Kertes Mikitõl, hogyan is beszélhet nekem idegen gitáros fickókról. Látta rajtam, hogy nem érdekel, vagy talán azt gondolta, hogy egyszerûen nem hiszek neki, nem hiszem el, amit a Brian Mayrõl mond, úgyhogy nyomatékosította a mondandóját azzal, hogy mert a Brian May oltári nagy mûvész.
Tágra nyílt szemmel bámultam, ahogy mondta, Oltári nagy, érted?, akartam valamit mondani, de csak néztem, hogy mi van, mit érdekel ez engem, Õ a legnagyobb gitáros a földön, érted? Érted?!, kiabálta, mire anyám beszólt, hogy minden rendben van-e. Én meg kikiabáltam, hogy persze, de közben a Petire néztem, hogy vegye magára, ez neki is szól, persze, persze, mindenkinek válaszolok, és mindenkinek persze.
Azután sose jött el hozzánk, nem kísérte fel a Mikit az ajtóig sem, és utána már ritkábban ültünk a lépcsõn, akkor se sokáig, tíz perc után egyikünk azt mondta, dolga van, és otthagyta a másikat a kapuban. Nyolcadikos voltam, amikor elköltöztek. Az anyja hozzáment egy német fogtechnikushoz, akit a Lechner utált. Elköltöztek Németországba, egy megjegyezhetetlenül hosszú nevû faluba. Nem találkoztunk többé.
* * *
Minden kedden és csütörtökön nyitva hagytam a szobám ajtaját, hogy lássam, amikor megérkezik. Megvártam, amíg levette a kabátját az elõszobában, a sarkig tárt dupla szárnyú ajtón át lépett a nappalinkba. Lazán jött be, könnyedén, pont ahogy játszott, mintha csak átbújna valami függöny alatt. Olyan kicsikét mosolyogott, hogy nem tudtam volna megmondani, tényleg mosolyog-e, vagy csak ilyen az arca. Amikor leült a zongorához, anyám odaszólt, hogy Zelma, kérlek, és akkor nekem be kellett csuknom az ajtómat. Szót fogadtam, és próbáltam a kulcslyukon át leskelõdni. Éppen csak a Miki jobb oldalát láttam, ahogy ül a zongoránál, azt se mindig, mert ha anyám fel-alá sétált még azt is eltakarta. És gyakran sétált fel-alá, közben egy fémvonalzóval csapkodta a kifeszített tenyerét. Biztosabban tartotta az ütemet, mint a metronóm.
Legtöbbször aztán leültem a padlóra, a hátamat nekivetettem az ajtónak, és csukott szemmel hallgattam a zenét. Mintha a hátamon és a mellkasomon át erõsíteném fel. Ahogy ott ültem, a combomat erõsen összeszorítottam. Pontosan emlékszem arra a tavaszi szünet elõtti napra, amikor elõször becsúsztattam a kezemet a bugyimba.
Olyan hetek közeledtek, amikor nem láthatom majd, nem lesz iskola, nem lesz zongoralecke sem, legfeljebb hébe-hóba találkozhatunk, ha a téren összefutunk, de az semmi. Ideges voltam, mert én mindennap látni akartam, már az utcasarokról kiszúrni a járókelõk közül a fekete fürtös fejét, a hideg kék szemét, messzirõl, nagyon messzirõl felismerni.
Úgy éreztem magam, mint a tû, ami elakadt apa valamelyik bakelitlemezén, pörgött a világ, én egy helyben maradtam. Emlékezetembe véstem a vállát, a csuklója vonalát, ahogy játszott. Már amikor végre nem takarta el az anyám háta. Csukott szemmel bármikor láttam magam elõtt a szája ívét, és ezerszer elgondoltam, hogy az én számhoz ér. Ennyit csak, semmi többet, azt a pillanatot, hogy odaér. Biztos voltam benne, hogy az egy végtelen dolog lenne, pöröghetne a világ. Erre gondoltam azon a tavaszi délutánon, ami most már örökké napos délutánként él az emlékezetemben, és benyúltam a bugyimba. Az ujjaimon meleg nyálkát éreztem, jó volt elkenni a lábam között, hátra és elõre, megtalálni a pontot, amit a legjobb simogatni. Egyre erõsebben dörzsöltem, éreztem, hogy egyre lucskosabb az ujjam, és a Miki szája és az én szám összeér, gondoltam, és meglepett egy minden addiginál nagyobb élvezet.
Azt hittem, valami nagy bajt csináltam, és mintha egy kicsit be is pisiltem volna, mint amikor az ember nem tudja visszatartani, és kicsurran pár csepp, még egy rövid, éles hang is kiszakadt belõlem, mire elvágták a nappaliban a zenét és anyám beordított, hogy Mi a baj? Mintha jéghideg vizet öntött volna végig rajtam, forró lettem. Ültem az ajtó mögött a földön, néma csendben, visszafojtva mindent, amit csak lehetett még. Nagy levegõ.
Visszaordítottam, hogy Semmi!, és végigvetõdtem az ágyon, magamra rántottam a plédet, hogy ha mégis benyit, meg ne lássa, mit csinálok. A világért se tudjon róla. Szerencsémre nem jött be, úgyhogy lábujjhegyen visszaosontam az ajtóhoz és a tõlem telhetõ leglassabb, legfeszesebb mozdulattal elfordítottam a kulcsot a zárban. Épphogy megcsikordult, úristen, ugye, nem hallották meg. Csend, aztán újra a zongora. Visszafeküdtem, és hallgattam a zenét. Akkor már levettem a bugyimat, felhúzott térdekkel feküdtem, és a Kertes Miki észvesztõen csodálatos játékára újra elélveztem. Onnantól ezt tettem minden kedden és csütörtökön délután fél négytõl fél ötig.
Aztán eljött a szünet, elmaradtak a tanítványok, elmaradt a Miki, és én délutánonként nem tudtam nyugodtan magamra zárni az ajtót. Esténként, amikor egyébként is olyan nehéz, szinte lehetetlen volt elaludni, miután lapozgattam a ház alakú mesekönyvet (ahelyett, hogy rendes könyveket olvastam volna anyám szerint), levettem a pizsamanadrágomat, és simogatni kezdtem magam. Alig vártam, hogy vége legyen a napnak. Anyám tett is egy megjegyzést, hogy mi történt, hogy újabban nem könyörgök, hogy nézhessem az esti filmet a tévében, de végül annyiban hagyta, mindent annyiban szokott hagyni, és esténként legtöbbször úgyis elment valahová. Apám legyintett, azt mondta, igazam is van, a tévé hülyeség, és valóban, iszonyú hülyeségnek tartottam. Sokkal jobb dolog a saját mozi, csukott szemmel az ágyon, elképzelni például a Kertes Mikivel mindenféle dolgot, egyre vadabbakat, például belegondolni, hogy kukija van, hogy faszt ne is gondoljak, és hogy azzal mi mindent lehet vagy nem lehet, vajon milyen, milyen egy igazi, olyan-e, mint a szobroké, vagy mint a Lechner Petié, akivel egyszer, itt a házban, a pincelejáró lépcsõfordulójában megmutattuk egymásnak, mi van a rövidnadrágunk alatt.
Meg is foghattam neki, furcsa volt, ismeretlen, de nem idegen, mégis kiütött rajtam az izzadság hirtelen. Emlékszem a bõrének hihetetlenül finom tapintására, és hogy az egész egyszer csak megmoccant a kezem alatt. Fel fog állni, mondta a Lechner, éreztem, hogy elpirulok, és úgy vert a szívem, mintha legalábbis azt mondta volna, hogy fel fog robbanni, és mind a ketten meghalunk. És tényleg dagadni kezdett a fütyije, mintha egy különálló élõlény lenne, és féltem nézni, ahogyan a rózsaszín hús elõjön a bõr alól, egy darabig mégis néztem, aztán hirtelen, mintha hasba vágtam volna, egy mozdulattal felrántotta a nadrágját, és elszaladt. Soha többé nem beszéltünk errõl.
A Lechner fütyijét képzeltem a Mikire, azt gondoltam, hogy az övé ugyanilyen, sõt azt hiszem, azt gondoltam, minden fiúé ugyanilyen, és elképzeltem, hogy hozzáérhetek a Mikiéhez, és olyan finom lesz, éppen úgy moccan majd, ettõl hirtelen megint bekövetkezett a félelmetes élvezet, és azzal együtt elöntött a szégyen. Tizenegy éves koromtól így aludtam el magammal minden este. Ha nem csináltam, csak a rettegés maradt. Egyetlen dolog kellett nekem az elalváshoz, hogy úgy hunyjam le a szemem, hogy nem gondolok arra, hogy lehunyom a szemem.
Két éven át lestem Mikit a kulcslyukon keresztül, vártam, hogy összefussak vele a téren, hogy nézzen rám, szóljon hozzám. Szeressen. Néha megálltunk az utcán, váltottunk pár szót, fõleg a zongoraleckékrõl. Szia, mondta egy szerdán, holnap találkozunk! És persze hogy nem velem találkozott, hanem anyámmal, de attól még boldog voltam. Ezt mondta, a nyílt utcán, bárki hallhatta, mindenki hallhatta, hogy ez a tökéletes lény velem találkozik. Lassacskán meghosszabbodtak a mondatok, megkérdezte, hogy amúgy milyen zenét szeretek, nem tudtam válaszolni, idiótának éreztem magam, egy zongoratanár gyereke, tiszta gáz, hát még kedvenc zenéje sincs, alternatív, mondtam, mosolygott, ajánlott valamit, azonnal elfelejtettem, de bólogattam, aztán legközelebb hozott egy cédét, hiszen ezt ismerem. Föld, kaland, ilyesmi. Nekem másolta, mondta. Hetekig hallgattam egyfolytában. Kényszer, érdek, ösztönélet, énekeltem, anyám utálta, de ezzel most tényleg nem tehetett semmit. Ha nagyon zavarta, felvettem a fülhallgatót, úgy ültem az asztalomnál, bámultam kifelé az ablakon a szomszéd házra, és dúdoltam, hogy három nagy, fekete fabábu.
Nyárra már csak egyetlen sürgetõ érzés lobogott bennem, nem mintha tudtam volna, mi az, csak hogy sürget. Tizenhárom voltam, szinte kész. Úgy éreztem magam, mint a párnahuzatok a Berta mama kertjében a teregetõzsinóron, hogy lobogok a szélben, és hol óriásira dagadok, hol satnya kis rongyként lógok a semmibe. Év közben jól kikerekedett a mellem, az orrom egyre ferdébb lett, ahogyan anyám számított is rá. Ez a szegény lány a te családodra ütött, mondogatta apának, aki erre soha nem mondott semmit, mert úgy látta, hogy dicséretnek veszem, és naná, hogy annak vettem. Mert apám szép volt, szögletes arcú, magas, széles vállú, melegbarna szemû ember, és ugyan ferde volt egy kissé az orra, de az direkt jól állt neki.
Azon a nyáron is elutaztam Berta mamához. A szünet vége elõtt két héttel eljött értem apám, hazavonatoztunk, de addigra már egy másik lány voltam.
Pár nappal tanévkezdés elõtt anyám leküldött tejfölért a boltba. Nálunk sokszor semmi nem volt otthon, és ha fõzött, biztos, hogy elfelejtett megvenni hozzá valamit. Hazafelé menet megláttam a téren a Kertes Mikit. Az elsõ pillanatban belenyilallt a gyomromba az izgalom, de a következõben egy nagy csodálkozás lett belõle. Néztem a nyegleségét, szerencsétlennek, jelentéktelennek tûnt. El sem tudtam hinni, hogy õ az, pedig látszólag semmit nem változott. Nem is nõtt a nyáron, csak két centit, mondta. Olyan kedvesen mosolygott rám, ahogy talán soha. Kerestem azt a vonzó ívet a száján, a varázslatot a kék szemében, de inkább nevetséges volt, és szégyelltem magam, mintha minden addigi titkos gondolatomról tudna. Nem akartam, hogy tudjon róla, nem akartam elhinni, hogy ennyit gondoltam rá, erre a… gyerekre. Éretlen arányok, hanyagul zsebre dugott öklök miatt idétlenül kidudorodó nadrágzseb. Gitártok volt nála, a hátán vitte.
Elkezdtem gitározni a nyáron, mondta. Az jó, mondtam, és azon gondolkodtam, hogyan szabaduljak ebbõl a keserves helyzetbõl, de nem jutott eszembe semmi. Csak néztem rá, egyetlen pillantás volt az egész, minden megváltozott, minden összedõlt. Hova lett a Kertes Miki? Hol van, hová lett, az isten verje meg, rohassza meg ezt a kis balfaszt.
Ott állt pedig, szemben velem, hátán egy gitár, könnyû nyári nadrágjának zsebében a keze, az a keze, amivel olyan szépen játszott a nagy zongoránkon, de mégis hogy, hogyan is? Égetett a jelenléte, szánni kezdtem, de még annál is jobban sajnáltam magamat. Kifordult bennem valami, mint nagymosáskor huzatból a párnaciha, és hirtelen olyan értelmetlen lett az egész, hogy majdnem megfulladtam.
Te viszont megváltoztál, csinos vagy, mondta, mosolygott, nem feleltem, nyeltem a sírást befelé, hogy semmit meg ne lásson rajtam, a világért se tudjon róla. Attól tartottam, minden gondolatom kifolyik a szememen. Igen, azt hiszem, én is nõttem pár centit, mondtam végül, pedig pontosan tudtam, hogy nem nõttem semmit, az elõzõ nyáron letudtam a kötelezõ növést, júniustól szeptemberig kilenc és fél centivel lettem magasabb, anyám megmért minden áldott héten. Majdnem akkora voltam már, mint õ. Aztán azt motyogtam a Mikinek, hogy a tejfölt haza kell vinnem, kajához kell. Alig köszöntem, a járdát néztem, suhantam a kapunk felé, átléptem a Dunát. Lehet, hogy azt hitte, zavarba hozott.
Otthon nem tudtam enni, magamra zártam a szobám ajtaját. Keserves, zavaros könnyekkel, némán sírtam. Hiába hallgattam újra meg újra azt az albumot, a zene megvolt, még az érzés is megvolt, csak a Kertes Miki nem volt sehol. Hogy lehetséges az ilyesmi? És végül is, ki kívánta, ki szerette annyira ezt a fiút, és ki az, aki már nem kívánja, nem szereti? Nem voltam meg. Újra nehéz álmok jöttek.
Sokkal dögösebb lett a blog. Gratula.
KedvelésKedvelés