Nekemariviéra – Monaco, avagy a Nagy Kékség

Úti napló, 2016 nyár (5)

Szerdán (július 13-án) útra keltünk, hogy visszatérjünk Olaszországba. Út közben megálltunk Monacóban egy egynapos kirándulásra. A dátum jelentősége annyi, hogy a Nizza fölötti szállásunkat éppen egy nappal a tragikus események előtt hagytuk el. (Volt is döbbenet, amikor másnap egy pihenőben ebédeltünk és a benzinkúton kifüggesztett tévében megláttuk a híradó képeit.)

Ahogy az előző posztban említettem, nem tudok felhagyni az autóból kifényképezéssel, úgyhogy térdemmel tükröződős kilátások következnek, így haladtunk Nizza felől Monacóba. Igazából azért mutatom, mert ezek a színek nem viccelnek, ezek tényleg ilyenek, sőt de ilyenebbek (kattintásra lapozós galéria):

Monacóban egyébként egyetlen dologgal kell vigyázni: nehogy véletlenül kimenj az országból. Minden másra ott a MasterCard.

Az egész hercegség csuda kis ékszerdoboz, bármerre nézel, sütiházak (ezeket csak így tudom nevezni, mintha valami cukrászmunka lenne) egymás hegyén hátán, mert hogy hegy, és öt perc alatt tenger. Minden tiszta és rendezett. Játékváros. Ez is kattintható:

A közlekedés kocsival azonban nem egyszerű, főleg, ha nem vagy monacói, nincs behajtási engedélyed ide-oda. A következő párbeszéd a kocsiban hangzott el, amikor a harmadik kört tettük egy körforgalomban, hogy bejussunk egy parkolóházba:

– Hogy lehet innen kijutni arra az oldalra?

– Nem lehet. Oda születni kell.

Hát igen.

A Monte Carlo negyed foglalja magában tulajdonképpen Monaco összes híres látványosságát, ezek közül a kikötőt és a hercegi palotát (ill. palotanegyedet) néztük meg. A kaszinót csak messziről, úgysem engedtek volna be az utazós ruhánkban. Azért egyszer lehet, hogy elnézek oda, és felteszek egy kisebb összeget egyetlen egy számra. A móka kedvéért.

Ímhol a kikötő:

Monaco, Monte Carlo

Onnan (ha szemben állunk a tengerrel, jobbra) a palota a hegyen:

Ilyen a benzinkút:

20160713_133833

Még mindig a kikötőben vagyunk, ki kell sétálni az öböl széléig, hogy feljussunk majd a várhoz, de azért még odalent csodás dolgok vannak, katt:

És itt van a világ talán legkülönösebb strandja, ahonnan medencelépcsőn ereszkedhetsz a tengerbe. A kedvencemet nagyban mutatom, alatta a két kisebb lapozós:

Monaco, Monte Carlo

Nem hittem volna, hogy éppen itt élem át életem egyik legmegkapóbb tengerélményét, ahogy elkezdünk felkapaszkodni a hercegi palotához. Erre indulunk:

Ha visszanézek, ezt látom:

És tovább a szikla oldalában, a vár, a város oldalában. Csodálatos, erős, tengeri szél, tűző nap, legalább negyven fok, és a kék.

Itt én kiestem az időből.

Nem tudom, hogy mennyi mérhető ideig lehet valaki az időn kívül (hogy már végre valami paradoxont is belekeverjek ebbe az úti naplóba), de volt itt egy olyan pillanat, amikor nem fogtam fel a körülöttem lévő világból semmit, csak ezt a kéknek, víznek meg égnek látszó ősanyagot, amiben feloldódott minden.

Azután szürreális kontraszt a fal végén belépve egy épületbe a hipermodern belső rész, ahol mozgólépcső meg lift visz a hegy tetejére. Pont az Óceanográfiai Múzeumnál tesz ki.

Monaco

Ahol most épp egy időszaki tárlat is van, ausztrál művészek munkáival. A Múzeum előtt ízelítő:

Ezek úgy 2-2,5 m magas dolgok. Rohadtjók.

És akkor ballag az ember tovább, a még eddiginél is meseváros-szerűbb utcákon, ilyeneket néz (galéria):

Amikor elérkezik a katedrálishoz.

Monaco katedrális

Odabent talán a legmeghökkentőbben felújított templmi orgonával találkozhatunk. Menőség:

Vele szemben:

Ez a hercegi család temetkezési helye is, és gondolom, ide ugranak be házasodni meg keresztelni.

És akkor a hercegi palota, ahol pillanatnyilag II. Albert tengeti mindennapjait:

Monaco, hercegi palota

Lelátás a palota mellől:

Monaco

Lefelé már a városba vezető régi kőlépcsőn mentünk. Indultunk tovább, hogy estére a Milánó melletti szálláson legyünk. Akkor ért oda a nagy esőzés, ami aztán a múlt héten egész Európa időjárását meghatározta.